keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Ärsyttää...

Satuin sopivasti kulkemaan paistinpannukaupan ohi, kun uuden pannun ostaminen oli erittäin ajankohtaista. Siellä oli nimittäin ale, paistinpannuja puoleen hintaan. Sopivan näköinen löytyi, ja vilkaisin vielä hintaa. No kappas, samalle pannulle oli merkitty kaksi eri hintaa ja molemmissa kylteissä luki "ale". Hintojen ero oli 50 kruunua, eikä se kalliimpikaan hinta ollut ollenkaan paha. Joka tapauksessa siis pannu oli lähdössä minun mukanani kotiin. Ajattelin kuitenkin antaa myyjälle jotain tekemistä ja molempia kylttejä osoittaen kysyin, että kumpi hinta pätee. Myyjä tarkisti hinnan koneelta. Eikä tehnyt elettäkään siihen suuntaan, että olisi poistanut väärän hintakyltin.

Hintatietojen puutteellisuus tai vääryys on asia, joka minua ärsyttää norjalaisissa kaupoissa erityisen paljon. Joskus jopa enemmän kuin suppea valikoima tai myynnissä olevat mädät hedelmät ja vihannekset. Vaatekaupoissa asia on kunnossa, mutta lähes kaikkialla muualla hintojen merkitseminen on retuperällä. Erityisen huonosti asia on hoidettu ruokakaupoissa, eikä kyseessä ole minkään yksittäisen kaupan tai tietyn ketjun ongelma vaan maan tapa.

On aivan tavallista, että tuotteen hintaa ei löydy mistään. Sen sijaan hyllyn reunassa on sekalainen kokoelma kaikenlaisia hintoja, myös sellaisille tuotteille, joita hyllystä ei löydy. Sekin on aivan mahdollista, että yhdelle ja samalle tuotteelle on kaksi eri hintaa. Ja myös siihen olen törmännyt usein, että hyllyn reunassa ilmoitettu hinta on jotain muuta kuin mitä kassakone asiasta sanoo. Käytännössä hintamerkintöihin on parasta suhtautua niin, että ne ovat viitteellisiä. Jos hintaa ei löydy ollenkaan ja tuote on sellainen, jota en normaalisti osta enkä ole selvillä sen hinnasta edes suurin piirtein, se jää ostamatta ellei hintatietoa voi tarkistaa jostain ennen maksun hetkeä. Ihan vain periaatteesta.

En ymmärrä, mikä tässä oikein mättää. Ihmettelin asiaa joskus miehelle, joka arveli, että lain mukaan hinnat kyllä pitäisi ilmoittaa - siis aivan samalla tavalla kuin Suomessakin. Näyttää kuitenkin siltä, että tämä on tylsä asia, johon kukaan ei jaksa paneutua. Ja norjalaisille ilmeisesti on aivan yhdentekevää, mitä ostokset maksavat.

Ja sitten vielä toinen ärsytyksen aihe, itse paistinpannu. Nyt uudella korvattu paistinpannu kesti normaalissa käytössä vajaat puoli vuotta. Sitten tämän "laadukkaan" pannun pinnoite oli niin kulahtanut, ettei sillä voinut enää paistaa mitään. Pannulla ei mielestäni ole tehty mitään sellaista, mistä sen voisi ajatella menevän pilalle ennen aikojaan. Minun mielestäni alle puoli vuotta on hävyttömän lyhyt käyttöaika paistinpannulle. Nih!

26 kommenttia:

  1. Niin minustakin. Välistä aian otan esille ikivanhan valurautapaistinpannuni, jonka jokus kauan sitten hankin Suomessa. Kyllä on pintaa vaikka muille jakaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei ole valurautaista :(

      Poista
  2. Niin on, itse kyllä epäilen itseäni että paistelen liian kuumalla. Ostin loppukesällä pannun joka meni viime vkl vaihtoon, ukko osti Kovanaaman saa nähdä mitä se kestää. (54€)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko paistinpannujen(kin) laatu heikentynyt? En ole nimittäin koskaan ennen "onnistunut pilaamaan" paistinpannua. Joskus opiskeluaikana ostin pannun (ei varmaan ollut edes kallis), joka taisi kestää käytössä lähemmäs kymmenen vuotta.

      Poista
  3. Helsingin Stockmannilla myyjä joskus neuvoi, että näitä uusia paistinpannuja ei saa koskaan käyttää sillä ihan kuumimmalla mahdollisella lämmöllä, eikä sitä saa kuumentaa tyhjänä. Eli aina rasvaa tai vaikka vettä (joka sitten haihtuu) kun pannua kuumentaa. Älä kysy miksi :). Mutta luulen kyllä, että juuri liian korkeat lämpötilat pilaavat nuo uudet pannut, vaikka olisivat millaisia kovanaamoja...jos vain malttaisi odottaa, niin vähemmälläkin lämmöllä selviäisi. Valurauta on paras ja kestävin, mutta vaatii huolellista hoitoa ja on niin armottoman painava.

    Täällä en ole tuohon hintaongelmaan törmännyt. Johtuu kai siitä kun meillä on vain tuo yksi pieni kauppa ja siellä aina ne viisi myyjää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksei sitten paistinpannujen mukana tule käyttöohjetta, jos ne vaativat jotain erityiskohtelua??

      Poista
  4. Samaa vaahtosin täällä juuri. Paikallinen Rema 1000 oli tuossa jonkin aikaa kiinni kun sinne tehtiin uudistuksia. Tuli sähköiset hintalaput hyllyjen reuhoihin. Aluksi toimi hyvin ja ajattelin, että wau. Just äsken tulin kaupasta.. puoliakaan hinnoista ei löytynyt... mutta pakko oli ostaa kun ruokaa pitää huomenna laitaa. Ärsyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule, kyllä niitä sähköisiäkin hintalappuja pitää jonkun päivittää. Jos ei jaksa, niin ei jaksa... :P

      Poista
  5. Tiedätkös, täällä on isoimmissa ruokakaupoissa sellainen systeemi, että jos kassalla hinta on eri kuin hyllyssä mainostettuna, saa tuotteen ilmaiseksi! Kummasti motivoi kauppaa pitämään hinnat ajan tasalla. Tämä oli siis ehto, kun kaupoissa siirryttiin viivakoodien skannaukseen. Tykkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisipa täälläkin tuollainen systeemi. Voisi tulla ruokaostokset aika halvaksi, ennen kuin hintojen merkitseminen parantuisi. Jos se parantuisi...

      Poista
    2. Varmaan itsekin olisi säästänyt aika monet kruunut, jos tuollainen systeemi olisi. Toisaalta kun hintoja selvittelee kassalla saa aina aikamoisen hässäkän aikaiseksi, ja tulee melkein nolostunut olo.

      Poista
  6. Unohda pinnoitetut pannut, ja hanki VALURAUTAPANNU. Ikuinen verrattuna kaikenmaailman pinnoitteisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei ole koskaan ollut sellaista. Mistä niitä saa? Siis "tavallisia" valurautapannuja, ei jotain ylikalliita designesineitä.

      Poista
  7. Valurautapannu on paras oikein hoidettuna. Miinuspuolet: Ruostuu, kuuma kahva, painava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, sehän vaatii sitä hoitoa ja huolenpitoa. Se tarkoittaa, että en voisi antaa valurautapannua miehen käyttöön ;)

      Poista
    2. niin, mehän emme valurautapannujen päälle ymmärräkään mitään...;D

      Poista
  8. Olisiko mahdollista että kauppiaat tahallaan pitävät hinnoittelusysteemin tuollaisena epämääräisenä, niin että voivat hinnoitella asiakkaan pärstäkertoimen tai siis tämän ulkoasusta ilmenevän oletetun taloudellisen tilanteen mukaan? ;-) Vähän niin kuin kalpeanaamaturistit saavat köyhissä maissa usein pulittaa kaikesta enemmän kuin natiivit.

    Etsiydyin blogiisi vinkkaamaan loistavaa teekirjaa, kun
    huomasin sinun kyselleen sellaisen perään Sannabananan blogissa:

    http://www.tammi.fi/kirjat/-/product/no/9789513144104

    Todella raikas ja ilmeikäs opus teestä - matkavinkeilläkin vielä! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, että Norjassa harrastetaan pärstäkerroinhinnoittelua. Joitakin kertoja on käynyt niin, ettei tuotteen hintaa ole löytynyt mistään, ei edes koneelta, ja silloin kassan ehdottama hinta on aina ollut reippaasti alakanttiin.

      Tuo voisikin olla hyvä kirja. Helena Petäistöhän on käsittääkseni vannoutunut teenjuoja. Kiitos vinkistä!

      Poista
  9. Mikään ei ärsytä niin paljon kuin hintojen puuttuminen. Varsinkin kun on päiviä jolloin on kiire ja monta asiaa hoidettavana. Meillä kun ei vaimolla ole korttia ja minulla on työkiireet, niin ymppäämme yleensä lauantaille kaikki mahdolliset tarvehankinnat ja muut menot eli siinä meinaa loppua päivä pahasti kesken. Kerran kävin niin kuumana että huusin eräässä kaupassa "Pitäkää saatana tunkkinne!", jolloin tuli myyjä välittömästi paikalle kertomaan ettei heillä ole tunkkeja myynnissä. Vastasin että v***** minä tunkeista, olisin ostanut mahdollisesti tuon ison säkin koiranruokaa jos siinä olisi ollut hinta ilmoitettuna. Myyjä kiiruhti sanomaan että hän käy tarkistamassa hinnan ja totesin vain että tällä kertaa meni tämä tilaisuus kuule ohi ja yli kuin Vaasan kone.
    Sama juttu on muuten noiden itsestään perkeeleestä olevien viivakoodi-lappujen kanssa; auta armias jos sellainen puuttuu kun kävelet kassalle niin pian on kilometrin jono takanasi kun hintaa soitellaan kaikilla kuudella puhelimella ja viiden myyjän voimin. Jos katseet voisivat tappaa niin aika paljon porukkaa kuolisi kassajonoihin juurikin tämän viivakoodin puuttumisen takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä asioiden selvittely kassalla pitkän kaavan mukaan on aika tuskallista. Kaikille osapuolille ;)

      Poista
  10. Meille kotiutui uusi pannu miehen mukana Italiasta, saas nähdä kuinka kestää... :)

    Mutta juu, nuo hinnat ja varsinkin mädäntyneet hedelmät. Huh. Pistää kyllä kanssa ärsyttämään aina silloin tällöin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos vaikka italialainen pannu kestäisi, kun se tulee ruokakulttuurimaasta ;)

      Poista
  11. Valurautapannu on hyvin hoidettuna ehdoton. Siis sellaiset kunnon valurautaiset vanhanaikaisetyyliset ja riittävän paksupohjaiset.Nämä huokoisvaluiset, karkeampitekoiset halpatuontimallit vaativat enemmän rasvaa. Teflon ja muissa pinnoitteissa on hyväksyttävä että ne ovat kertakäyttötuotteita , siis kestävät korkeintaan sen vuoden kunnollisena. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee poltettua liian kuumallalevyllä tai vahingossa naarmutettua ja sen jäleen se ei enää toimi normaalisti :( Luonnonlaeille ei mahda mitään. Tuohon markettien hinnoitteluongelmaan olen turtunut. Nää ei vaan opi ;) Uusin ärtymykseni/isänmaallisuuden ihailun aihe on se kun tacon ei anneta olla taco vaan meidän kaupat ja myös ravintola eivät mainoksissaan malta olla mainitsematta samassa yhteydessä lefseä.Tilbud Nå taco lefser, taco aften, " löp og kjöp,meksikanske lefser" Iisalmessa sentään säästyy "taco rieska ilta, syö niin paljon kuin jaksat" mainoksilta. Norjalaisten toisaalta hellyttävä taco politiikka on nähtävissä myös netin ruokaohjeissa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on jotenkin hassua, että norjalaiset käyttävät sujuvasti ulkomaalaisia - no ok, englantilaisia - sanoja puheessaan, mutta kaikenlaiset läpyskäleivät ovat norjalaisittain lefsejä.

      Poista
  12. Mua taas ärsyttää, kun kaikki "Meksikolainen" on Norjalaisille tacoa! :-D Meillä oli joskus tästä miehen kanssa (tai no, on aina säännöllisesti edelleen) vääntöä, jos mä ehdotan, että syödään nachoja ja mies kuittaa tuovansa tacoja kaupasta!
    Samoin jos tehdään wrappeja, niin mies tulee kaupasta ja kertoo muistaneensa ostaa kaikki taco-aineet.

    ...Mutku ei ne oo tacoja!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, olen pistänyt merkille saman asian ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...