Pari päivää sitten silmiini osui uutinen E18-tien uudistamisesta. E18 kulkee tästä ihan meidän läheltä, joten sitä tulee säännöllisesti ajeltua suuntaan jos toiseenkin. Tästä kyseisestä tietyömaasta on uutisia aina silloin tällöin, koska se on yksi Norjan vilkkaimmin liikennöidyistä teistä ja Oslo - Kristiansand -tieosuuden uudelleenrakentamisprojekti on ollut käynnissä ilmeisesti jo lähes parikymmentä vuotta.
Tällä kertaa uutisen aiheena oli se, että eräs työn alla olevista tienpätkistä alkaa olla jotakuinkin valmis, mutta tien avaamista saadaan odottaa lokakuukun asti. Syynä on nähtävästi se, että tienrakennusfirman kanssa tehty sopimus ulottuu lokakuuhun, vaikkakin virallinen selitys on, että sähköisiä liikennemerkkejä tai vastaavia ei saada paikoilleen ennen syksyä. Sekä uutisoijan että kommentoijien mielestä todellinen syy kuitenkin on raha, siis se, jota paitsi tienrakentaja jäisi, jos tie avattaisiin heti, kun se oikeasti on valmis. Huomiota kiinnitettiin myös siihen, että tien avaaminen heti vähentäisi tieosuuden pahoja ruuhkia ja onnettomuuksia. Lisärahan maksaminen rakentajalle - tyhjästä - aiheuttaisi sekin haittaa tien käyttäjille, koska käytäntönä on, että uuden tien käyttämisestä maksetaan tietullia muutama vuosi, kunnes tien rakentamiskustannukset on kerätty.
Teillä ja liikenteellä tehdään siis politiikkaa Norjassakin. Niin tarkkaan en ole täkäläistä politiikkaa seurannut, että osaisin sanoa, onko täällä samanlaisia tiemäärärahoja päätyökseen ajavia siltarumpupoliitikkoja kuin Suomessa. Edellisen esimerkin perusteella voisi kuvitella, ettei ole, koska teiden rakentamiseen ei nähtävästi ole tapana tuhlata valtion rahaa. Johtuuko sitten siitä vai muista syistä, että teiden yleinen kunto harvemmin saa kiitosta edes norjalaisilta itseltään. Joskus aiemmin otsikoihin on noussut myös se, että uusia teitä rakennettaessa ei esimerkiksi noudateta ohjeita, joiden tarkoituksena on ehkäistä routavaurioita.
Toisaalta tiet ja liikenne ovat kyllä täälläkin politiikan teon väline, jota esimerkiksi FrP (täkäläiset persut) tuntuu mielellään käyttävän halutessaan vedota keskivertonorjalaiseen. Äskettäin oli kampanja, jossa ihmeteltiin ruotsalaisella äänellä, miten on mahdollista, että Norjan kaltaisessa rikkaassa öljymaassa on tienkäyttömaksuja, niin kuin teihin ei muka muuten olisi varaa. Vaikka norjalainen maasto on keskimäärin vaativaa, vuoria ja vuonoja ei kuitenkaan ole kaikkialla tieprojektien hidasteena, joten hiukan minäkin joskus ihmettelen tätä rahoitustapaa, vaikken kyseisen puolueen aivoituksia muuten sympatiseeraakaan. Mutta aika monelle esimerkiksi päivittäisen työmatkan kustannusten mahdollinen lisääntyminen vaikkapa parilla sadalla kruunulla viikossa saattaa olla se asia, joka ratkaisee poliittisen kannan, kun äänestyskoppiin mennään.
Toinen äskettäinen liikenne ja raha -keskustelu sai alkunsa jostakin aivan muualta kuin rahasta. Norjan teiden varsilla on paljon nopeudenvalvontakameroita, ja niistä halusi joku luopua. Perusteena taisi olla tavallisten ihmisten valvonnan vähentäminen. Vasta-argumenttina esitettiin, että kamerat tuottavat niin paljon rahaa valtion kassaan, ettei niistä ole kannattavaa luopua. Minä olin tähän asti kuvitellut, että kameroiden tarkoituksena on lisätä liikenneturvallisuutta ja raha on vähän niin kuin sivutuote tästä toiminnasta.
Norjalaiset liikenneonnettomuuslukemat taitavat olla Euroopan pienimmät, joten jotain täällä ilmeisesti tehdään oikein. En kyllä suoralta kädeltä pistäisi tätä tehokkaan nopeudenvalvonnan ansioksi, vaikka ylinopeussakot voivatkin olla aika isot ja varmasti keventävät joidenkin kaasujalkaa. Monella autoilijalla nimittäin näyttää olevan tapana ajella jonkin verran nopeusrajoitukset ylittävää vauhtia ja sitten jarruttaa vähän ennen kameraa. Ne on yleensä hyvin merkitty etukäteen, joten kiinni jäämisen välttäminen on suhteellisen yksinkertaista, jos on tarkkana.
Joskus taannoin ajoimme miehen kanssa Tukholmasta Osloon ja miestä ärsyttivät suuresti ruotsalaiset nopeudenvalvontakamerat, jotka toimivat parittain, siis mittasivat keskinopeuden muutaman kilometrin matkalla. Niitä kun ei pystynyt huijaamaan kameran kohdalla hidastamalla, vaan piti oikeasti noudattaa nopeusrajoituksia.
Tällä kertaa uutisen aiheena oli se, että eräs työn alla olevista tienpätkistä alkaa olla jotakuinkin valmis, mutta tien avaamista saadaan odottaa lokakuukun asti. Syynä on nähtävästi se, että tienrakennusfirman kanssa tehty sopimus ulottuu lokakuuhun, vaikkakin virallinen selitys on, että sähköisiä liikennemerkkejä tai vastaavia ei saada paikoilleen ennen syksyä. Sekä uutisoijan että kommentoijien mielestä todellinen syy kuitenkin on raha, siis se, jota paitsi tienrakentaja jäisi, jos tie avattaisiin heti, kun se oikeasti on valmis. Huomiota kiinnitettiin myös siihen, että tien avaaminen heti vähentäisi tieosuuden pahoja ruuhkia ja onnettomuuksia. Lisärahan maksaminen rakentajalle - tyhjästä - aiheuttaisi sekin haittaa tien käyttäjille, koska käytäntönä on, että uuden tien käyttämisestä maksetaan tietullia muutama vuosi, kunnes tien rakentamiskustannukset on kerätty.
Teillä ja liikenteellä tehdään siis politiikkaa Norjassakin. Niin tarkkaan en ole täkäläistä politiikkaa seurannut, että osaisin sanoa, onko täällä samanlaisia tiemäärärahoja päätyökseen ajavia siltarumpupoliitikkoja kuin Suomessa. Edellisen esimerkin perusteella voisi kuvitella, ettei ole, koska teiden rakentamiseen ei nähtävästi ole tapana tuhlata valtion rahaa. Johtuuko sitten siitä vai muista syistä, että teiden yleinen kunto harvemmin saa kiitosta edes norjalaisilta itseltään. Joskus aiemmin otsikoihin on noussut myös se, että uusia teitä rakennettaessa ei esimerkiksi noudateta ohjeita, joiden tarkoituksena on ehkäistä routavaurioita.
Toisaalta tiet ja liikenne ovat kyllä täälläkin politiikan teon väline, jota esimerkiksi FrP (täkäläiset persut) tuntuu mielellään käyttävän halutessaan vedota keskivertonorjalaiseen. Äskettäin oli kampanja, jossa ihmeteltiin ruotsalaisella äänellä, miten on mahdollista, että Norjan kaltaisessa rikkaassa öljymaassa on tienkäyttömaksuja, niin kuin teihin ei muka muuten olisi varaa. Vaikka norjalainen maasto on keskimäärin vaativaa, vuoria ja vuonoja ei kuitenkaan ole kaikkialla tieprojektien hidasteena, joten hiukan minäkin joskus ihmettelen tätä rahoitustapaa, vaikken kyseisen puolueen aivoituksia muuten sympatiseeraakaan. Mutta aika monelle esimerkiksi päivittäisen työmatkan kustannusten mahdollinen lisääntyminen vaikkapa parilla sadalla kruunulla viikossa saattaa olla se asia, joka ratkaisee poliittisen kannan, kun äänestyskoppiin mennään.
Toinen äskettäinen liikenne ja raha -keskustelu sai alkunsa jostakin aivan muualta kuin rahasta. Norjan teiden varsilla on paljon nopeudenvalvontakameroita, ja niistä halusi joku luopua. Perusteena taisi olla tavallisten ihmisten valvonnan vähentäminen. Vasta-argumenttina esitettiin, että kamerat tuottavat niin paljon rahaa valtion kassaan, ettei niistä ole kannattavaa luopua. Minä olin tähän asti kuvitellut, että kameroiden tarkoituksena on lisätä liikenneturvallisuutta ja raha on vähän niin kuin sivutuote tästä toiminnasta.
Norjalaiset liikenneonnettomuuslukemat taitavat olla Euroopan pienimmät, joten jotain täällä ilmeisesti tehdään oikein. En kyllä suoralta kädeltä pistäisi tätä tehokkaan nopeudenvalvonnan ansioksi, vaikka ylinopeussakot voivatkin olla aika isot ja varmasti keventävät joidenkin kaasujalkaa. Monella autoilijalla nimittäin näyttää olevan tapana ajella jonkin verran nopeusrajoitukset ylittävää vauhtia ja sitten jarruttaa vähän ennen kameraa. Ne on yleensä hyvin merkitty etukäteen, joten kiinni jäämisen välttäminen on suhteellisen yksinkertaista, jos on tarkkana.
Joskus taannoin ajoimme miehen kanssa Tukholmasta Osloon ja miestä ärsyttivät suuresti ruotsalaiset nopeudenvalvontakamerat, jotka toimivat parittain, siis mittasivat keskinopeuden muutaman kilometrin matkalla. Niitä kun ei pystynyt huijaamaan kameran kohdalla hidastamalla, vaan piti oikeasti noudattaa nopeusrajoituksia.
Noita tiemaksuja on suomalaisen kyllä vaikea ymmärtää. Jotenkin sen ymmärtää tuollaisilla pienillä yksityisillä/puoliyksityisillä vuoristoteillä, mutta ei kyllä näillä pääväylillä.
VastaaPoistaMeillekin rakennetaan tänne E16:ta tunnellia, ja vuoden kuluttua tilanne tulee olemaan se, että minäkin mennessäni vaikkapa oman kuntani lääkäriin tai kunnanvirastoon, joudun maksamaan tietullin mennen tullen - ei kuulosta kovin oikeudenmukaiselta. Senkin vielä ymmärrän, että tästä ohi mökeilleen huristelevat oslolaiset sen maksavat, mutta oman kunnan asukkaiden luulisi saavan vapautuksen…
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin täällä on ihan samanlaista siltarumpupolitiikkaa, ja osittain juuri sen takia teitä kunnostetaan pätkissä - riippuen aina siitä, miltä alueelta ministeri sattuu olemaan. Lopulliset kustannukset nousevat tämän takia huomattavasti korkeammiksi ja tien lopullinen valmistuminen saattaa sitten kestää kymmeniä vuosia. Aivan älytöntä hommaa. Tämä tilamme isäntä oli vegvesenillä töissä projektipäällikkönä ja hänellä oli asiasta "sisäpiirin" tietoa. Mutta norjalaiset kritisoivat näitä siis ihan yhtä lailla.
Sitä ihmettelen, että onnettomuuksia sattuu niinkin vähän. Tiet ovat mutkikkaita, huonossa kunnossa, seassa näitä itäeurooppalaisia huonokuntoisia rekkoja ja ajonopeudet vähän mitä sattuu… Ehkä liikenteessä kuitenkin on jotain sellaista joustavuutta, että se jollain kumman tavalla sujuu niinkin hyvin.
Tässä ihan meidän lähellä oli joidenkin vaalien edellä asetettu bannereita tien varteen kertomaan, että tähän tulee tietulli, jos väärä puolue voittaa. Saattoi olla puhdasta vaalipropagandaa, koskapa en ole aiheesta sen koommin kuullut, mutta kyllä se vähän kauhistutti, sillä sen paikan ohi ei voi olla ajamatta, jos menee töihin tai pientä lähikauppaa kauemmas ostoksille.
PoistaNiin, monella tavalla liikenne on täällä joustavaa, mutta sitten ainakin minun silmääni pistää esimerkiksi se, että sopivan turvavälin ja vauhdin suhde tuntuu olevan todella monelta kuskilta hukassa. Lähes ääriesimerkki ja oma kokemus viime perjantailta oli, kun satasen vauhdissa kaksi autoa ohitti minut niin, että ensimmäinen auto kiilasi eteeni noin parinkymmenen metrin päähän ja jälkimmäisenkin piti tunkea vielä itsensä siihen väliin. Mitään pakkoa ei ollut, koska oli kaksi samansuuntaista kaistaa ja hyvin tilaa sillä vasemmallakin kaistalla. Liukkaalla kelillä se oli oikeasti vaaratilanne.
Niin, ja ajapa vielä suomalaisilla kilvillä niin johan on kaikilla norskeilla tarve ajaaa ohi, olipa siihen mahdollisuutta tai ei. Itse kaipaan Suomeen tuota tiemaksua, se jonka on pakko ajaa esim. Helsingin keskustassa omalla autolla, niin maksakoon myös siitä, sillä siellähän on kuitenkin nämä bussit, ratikat, junat ja metrot, ei ole välttämätöntä ajaa omalla autolla.
VastaaPoistaSe jäi tuossa jutussa mainitsematta, että tiemaksuja on kahta lajia. On tienkäyttömaksu, jolla rahoitetaan tien rakentamista tai kunnossapitoja, ja on tietulli tai ruuhkamaksu tms. jolla pyritään vähentämään yksityisautoilua. Jälkimmäinen on mielestäni ihan ok, vaikka Osloon mennessä ohitettavat 2-3 rahastuspistettä vähän aina välillä ärsyttävätkin - tosin en kyllä ajele Osloon asti kovin usein. Sen sijaan julkisen tien käytöstä perittävä maksu on mielestäni nurinkurista, kun tässä maassa maksetaan tuloverojakin ihan riittävästi, puhumattakaan nyt öljytuloista.
PoistaHei
VastaaPoistaBlogiasi on ehdotettu Paras ulkomailla asumista käsittelevä blogi -kategoriaan Supersaver Travel Blog Awards -kilpailussa! Supersaver Travel Blog Awards on kilpailu, jossa valitaan äänestyksen perusteella parhaat matkablogit kolmesta viisi kategoriasta. Varmista, että lukijasi tietävät voivansa ehdottaa blogiasi useita kertoja. Mitä enemmän nimeämisiä blogisi saa, sitä suurempi on sen mahdollisuus päästä finaaliin! Voit lisätä blogiisi kilpailutunnuksen, jonka avulla lukijoidesi on helppo ehdottaa ja äänestää sinua. Kilpailutunnus on ladattavissa sivustolta http://www.supersaver.fi/kilpailu/travel-blog-awards/2013/asuminen-ulkomailla. Onnea matkaan! Ystävällisin terveisin Madelene
Nää tiet aiheuttaa kyllä sellaista päänvaivaa, varsinkin nyt kun lunta on satanut monta päivää. Itse asun E39:n varrella ja on surullista seurata miten näitä teitä rakennetaan ja "parannetaan" pätkissä. Tähän lähelle rakennettiin muutama vuosi sitten uudempi tienpätkä ja vasta jälkikäteen todettiin, että käyttäjätilastot olivat 15 vuoden takaa. Eli päättäjät olivat katsoneet autoilijamäärät monen vuoden takaa ja nyt kun tie on paikallaan, kaikki ovat todenneet että "olisi pitänyt rakentaa pidempi, isompi, monikaistaisempi…"
VastaaPoistaTelkusta tuli kerran dokumenttia Norjan tierakentamisesta ja siinä norjalaiset viranomaiset vetosivat Norjan hankalaan maastoon jne. Noh, kuvausryhmä lähti Itävaltaan, jossa olosuhteet ovat samat mutta siellä alan ammattilaiset totesivat, että heillä on kaikki moottoritiet valmiina ja kunhan tiet rakentaa samantien eivät kustannuksetkaan nouse niin kalliiksi. Eli täällä kun eri politiikot päättävät minne rakennetaan ja milloin niin ei ihmekään että kustannukset ole niin korkeita.
Frp:stä pakko kommentoida sen verran etten itse näe heitä persuina vaikka ovatkin keskittyneet aika agressiiviseen maahanmuuttopolitiikkaan. Johtuukohan siitä, että toiset puolueet ajavat aika erilaista politiikkaa päätöksissä ja teemoissa. Ffrp on onneksi ottanut asiakseen tiet ja he ovatkin juuri sen kannalla, että turhat välikädet pois suunnittelusta ja tieprojektit heille jotka siitä jotain ymmärtävät, eivätkä paikallispolitiikoille.
Tietulleista ja käyttömaksuista - ainakin täällä etelästä tuntuu niin turhalta maksaa tien käytöstä kun rahoja ei käytetä siihen mihin niitä tarvitaan. Ja esimerkiksi Kristiansandissa on käytössä ruuhkamaksut, mutta tässäkin tapauksessa kaupungille oltiin alunperin ehdotettu teiden rakentamista pois keskustasta jolloin ruuhkatkin helpottavat. Mutta ei kuulemma käynyt kaupungin päättäjille ja nyt saavat painia niiden ruuhkien kanssa…
Oih, ikinä en ole ollut kiinnostunut politiikasta, mutta nyt sivusta seuranneena voisin perustaa oman tiepuolueen. :)
Minä olen ajanut (tai istunut kyydissä) E18-tietä etelän suuntaan juuri sen pahimman tietyömaan poikki enemmän tai vähemmän säännöllisesti jo useamman vuoden, ja aina siellä on ruuhkaa, omituisia kaistamerkintöjä ja muuta mieltä ylentävää. Ja sitten kun jokin muutaman kilometrin pätkä suoraa ja leveää uutta tietä avataan, siellä on aina tietulli. Tien parantaminen palvelee minun mielestäni siinä määrin yleistä hyvää, että on nurinkurista rahastaa vain tien konkreettisia käyttäjiä.
PoistaKun julkisuudessa keskustellaan näinkin paljon teiden rakentamisen ongelmista ja ihan norjalaiset itse ovat keskustelemassa ja vertailemassa tilannetta muihin maihin, on oikeastaan hämmästyttävää, että asioihin ei tule muutosta. Kyllähän asioista päättävät poliitikot voivat kaikenlaista perustella yleisellä hyvällä, vaikka kansa napisisi, mutta nämä "tieskandaalit" eivät mitenkään voi edistää yleistä etua.
Ruuhkamaksujen tai vastaavien idea on periaatteessa hyvä, mutta olen vähän skeptinen sen suhteen, onko niillä oikeasti mitään tehoa esimerkiksi täällä Oslon alueella. Ihmisten siirtyminen käyttämään julkista liikennettä työmatkoillaan edellyttäisi sen aika reipasta lisäämistä, sillä jo nyt bussit ja lähijunat tuntuvat olevan aamuisin tupaten täynnä.
Frp:n luokitteleminen Norjan persuiksi on pikainen keino sijoittaa puolue summittaisesti poliittiselle kartalle niitä lukijoita varten, jotka eivät tunne norjalaista politiikkaa. Mutta olet oikeassa siinä, että noissa puolueissa on vissi ero. Frp on myös ollut aktiivisesti mukana politiikassa paljon persuja kauemmin ja sen koheesiokin taitaa olla suurempi eikä ole riippuvainen yhdestä johtohahmosta ja yhdestä jytkystä.
Siis pässimäisintä noissa tietulleissahan on se, että pahimmillaan 80% tuloista menee hallintokuluihin, ei siis ollenkaan sen tien rahoittamiseen / ylläpitoon.
VastaaPoistaMä olen seurannut suu pyöreänä sitä, että Espoossa on ihan Oikeasti kohta Länsimetro, kun täällä saatetaan jahkailla vuosikymmentolkulla jotain helkkarin tienpätkää.
Tai auta armias, sitä, mihin Mossin tuleva uusi rautatieasema sijoitetaan, olkootkin, että sen siirtäminen jonnekin muualle kuin jo suunniteltuun paikkaan siirtäisi IC-projektia 4-10 eteenpäin Mossin kohdalta...
Niin... E18-tieltä poistettiin syksyllä yksi tietulli, kun kyseisen tienpätkän kustannukset oli vihdoin ja viimein katettu. Tosin sen verran piti vielä päästä plussalle, että tulliaseman purkukustannukset saatiin kokoon. Jossain taidettiin kirjoittaa, että joukko vapaaehtoisia oli ilmoittautunut purkamaan rakenteet ilmaiseksi, mutta sehän ei sitten käynyt päättäjille. ;)
Poista4-10 vuotta siis :)
VastaaPoistaAi joo, ja aivan mahtava esimerkki norjalaisesta rakentamisesta: E6:lla tossa Sarpsborgin ja Mossin välissä on kohta ollut vuoden verran suuret näyttötaulut kaistojen päällä.
VastaaPoistaNiitä vain ei oteta käyttöön, koska en-muista-mikä-älytön-selitys. Rahoitettu, maksettu, asennettu, ei käytetä. Odotetaan, että vanhenevat siellä...
Etkö muka usko, että siihenkin varmasti on jokin Todella Pätevä Syy. :D :D
PoistaNorja taitaakin olla ainoa maa, jossa olemme ajaneet ja makselleet tietullimaksuja. Muistelisin, että silloin aikanaan Stavangerin suunnalla oli käytäntö, joissa joistakin ostoksista (en kyllä muista, minkä lajin) sai bonuksia, joilla taas sai katettua osan siitä tietullimaksusta. Varmaankaan ei ole sellaista käytäntöä enää :D Avopuolison kanssa ihmettelimme v. 2007, kuinka ne norjalaiset uskaltavat ajaa vuoristoteillä (kuulostaapa runolliselta, mutta siis kapeilla ja mutkaisilla teillä vuorten reunoilla) niin kovaa, mutta ehkä meidän ja heidän ero oli siinä, että he olivat tottuneet ajamiseen. Itse köröttelimme päiväkausia neljääkymppiä.
VastaaPoistaMinä ei ainakaan ole havainnut mitään tapaa, jolla tietulleja voisi kiertää. Ei bonuksilla eikä millään vippaskonsteilla. Paitsi jos suttaa auton rekisterikilvet niin, että autoa ei ole tunnistettavissa. Tosin sekään ei auta, jos sattuu kohdalle manuaalinen rahastuspiste.
Poista...ja se rekisterikilpien suttaaminen taas voisi ehkä aiheuttaa isompia seurauksia kuin itse maksaminen, eli toimivia vippaskonsteja ei varmaankaan ole :)
PoistaTaidatpa olla oikeassa... :P
PoistaMutta saahan tietulleista alennusta, jos on autossa se lukulaite. Maksuehdoissa käsittääkseni mainitaan että jollain konstilla olisi vissiin jopa sauma saada 20% alennusta. Nyt en kyllä muista että millä.. :)
VastaaPoistaJoo, aivan totta. Lukulaite kannattaa ehdottomasti olla, jos asuu sellaisella alueella, jossa automaattisia tietulleja on tiheässä.
Poista